Reklama hoteli w serwisach społecznościowych

Marketing hotelu w social media Obecnie media społecznościowe to jedno z najpopularniejszych miejsc w internecie. Realizują potrzebę przynależności i komunikacji. Umożliwiają użytkownikom internetu tworzenie i dzielenie się różnymi treściami np. tekstem, zdjęciami, jak również materiałami wideo. Pozwalają na swobodną komunikację, wyrażanie własnych opinii, myśli, odczuć....

443

Marketing hotelu w social media

Obecnie media społecznościowe to jedno z najpopularniejszych miejsc w internecie. Realizują potrzebę przynależności i komunikacji. Umożliwiają użytkownikom internetu tworzenie i dzielenie się różnymi treściami np. tekstem, zdjęciami, jak również materiałami wideo. Pozwalają na swobodną komunikację, wyrażanie własnych opinii, myśli, odczuć. To sprawiło, że aspekt socjalny internetu stał się niezwykle popularny wśród użytkowników.

Dlaczego reklama w social media nie sprzedaje?

Ogromna liczba użytkowników, zaangażowanych w wirtualne społeczności, stała się naturalną grupą potencjalnych klientów, którzy otwarcie i jawnie wyrażają opinie i rekomendacje, także na temat usług, produktów czy firm. Dostrzegają to także hotelarze, którzy co rusz uruchamiają profile dla swoich obiektów, czasem jednak nie rozumiejąc jaka jest ich rola. A media społecznościowe to nie kanał sprzedaży usług hotelowych. To kanał szeroko rozumianej komunikacji z klientem, narzędzie budowania relacji. Dlatego mierzenie popularności fan page liczbą uzyskanych rezerwacji jest nieporozumieniem. Oczywiście nie jest zabronione umieszczanie aplikacji rezerwacyjnych w profilach, a nawet w pewnych sytuacjach wskazane, to jednak generowanie sprzedaży w tym przypadku nie jest najważniejsze.

Natłok informacji jaki pojawia się w sieci na temat możliwości social media może wprowadzić pewnego rodzaju zamieszanie, czy też skierować uwagę hotelarzy w złym kierunku. Jednym, już wspomnianym przykładem takiego błędnego myślenia, jest nadmierne nadawanie roli sprzedażowej takim serwisom jak Facebook czy Twitter, podobnie jak blogom firmowy. Podczas, gdy aktywność hotelarza w social media to na przykład:

  • Poznawanie opinii klientów – z reguły opinie mają charakter obiektywy, są więc ważnym źródłem wiarygodnej informacji.
  • Angażowanie do działania i umożliwianie użytkownikom by sami rekomendowali usługi – umieszczając odpowiednie komunikaty wzywające do podjęcia konkretnych działań, np. poznaj, zobacz, skorzystaj, rezerwuj, wyraź opinię, podziel się wrażeniami, a także inne, które mogą być przekazywane wprost do pozyskanych jak i potencjalnych klientów.
  • Analiza efektów – w stosunkowo prosty sposób można weryfikować narzędzia i akcje, które angażują użytkowników internetu, i które przyniosły oczekiwany efekt, dzięki temu łatwo unikać błędów w przyszłości.
  • Właściwy dobór narzędzi komunikacji – możliwość i łatwość stosowania różnych serwisów i rozwiązań społecznościowych sprawia, że mogą one być wykorzystywane w oderwaniu od marketingowych potrzeb obiektu – a przecież nie ma obowiązku, by każdy hotel, pensjonat od razu wykorzystywał wszystkie dostępne możliwości w social marketingu. Zależnie od własnych celów poszczególne działania mogą być dobierane wręcz indywidualnie dla obiektu noclegowego; mogą być rozłożone w czasie – nie mniej należy pamiętać, że każde podjęte działania należy kontynuować, ponieważ zaniedbana aktywność w wybranym obszarze social mediów może przynieść skutki odwrotne od oczekiwanych.

Warto, aby przed podjęciem przez hotelarza jakichkolwiek działań w obszarze social media, zastanowić się w jakim konkretnie celu bąda one wykorzystywane i jaką rolę mają pełnić na rzecz obiektu noclegowego.

Więcej o tych zagadnieniach: