Google Analitycs dla turystyki – dlaczego warto?

Każdy właściciel turystycznej strony WWW powinien na długo zaprzyjaźnić się z narzędziem Google Analytics. Dlaczego? Poniżej kilka wybranych powodów. Google Analytics dla turystyki Google Analytics jest systemem raportującym to znaczy, zbiera i analizuje dane na temat użytkowników, którzy odwiedzają stronę internetową hotelu, sieci hotelowej, biura...

390

Każdy właściciel turystycznej strony WWW powinien na długo zaprzyjaźnić się z narzędziem Google Analytics. Dlaczego? Poniżej kilka wybranych powodów.

Google Analytics dla turystyki

Google Analytics jest systemem raportującym to znaczy, zbiera i analizuje dane na temat użytkowników, którzy odwiedzają stronę internetową hotelu, sieci hotelowej, biura podróży, agencji turystycznej, serwisu promującego region…. Jego integracja ze stronami WWW jest bardzo prosta i praktycznie nie wymaga żadnej wiedzy technicznej – chodzi tutaj o podstawową integrację. Co ważna, np. w trakcie prowadzenia intensywnych akcji reklamowych, system umożliwia obserwację danych na bieżąco – czyli w czasie rzeczywistym. Dla wielu, największą wartością jest to, że z systemu można korzystać bezpłatnie.

Raporty, które udostępnia Google Analytics, mogą mieć bardzo różną konstrukcję i zakres – mogą prezentować dane w bardzo prosty, ogólny sposób lub też mogą mieć charakter bardzo rozbudowany i szczegółowy. W każdej opcji pozwalają zbudować obraz oglądalności i zaangażowania użytkowników w danym serwisie internetowym.

Google Analytics w Turystyce praktycznie

Przykładowe dane, jakie system zbiera na temat użytkowników danej strony internetowej to:

  • wskazanie sposobu w jaki użytkownicy trafili do serwisu (czy poprzez wyszukiwarkę, poprzez odesłanie z innej strony lub bezpośrednio wpisując ręcznie adres strony w przeglądarce) – jest to bezcenna wiedza szczególnie w sytuacjach gdy wydajemy jakiekolwiek środki na reklamę internetową
  • ukazanie fizycznych lokalizacji użytkowników (państwo, region, miasto) – jest to cenna wiedza np. dla lokalnych agencji, które starają się pozyskiwać lokalnych mieszkańców do swoich placówek – dla obiektów hotelarskich to również cenne źródło informacji nt. pochodzenia gości
  • ilu nowych potencjalnych klientów pojawiło się w okresie miesiące i jaką ofertą byli szczególnie zainteresowani
  • która usługa jest najczęściej wybierana przez klienta, a następnie porzucana (czyli proces rezerwacji nie został dokończony)

Zakres danych jakie system  udostępnia jest znacznie większy. W przypadku prowadzenia jakichkolwiek działań w internecie, Google Analytics odpowiada na pytanie jaka jest efektywność tych działań – mówiąc wprost – wskazuje, które wydatki mają uzasadnienie, a które nie!
Dzięki temu w prosty sposób możemy zweryfikować czy:

  • obecna współpraca z agencją zajmującą się pozycjonowaniem jest dla biura/hotelu korzystna (opłacalna)
  • czy reklama adwords w wyszukiwarce lub w sieci internetowej Google przynosi oczekiwane efekty (rezerwacje, telefony)
  • czy czas poświęcony na bezpłatną lub płatną promocję  w mediach społecznościowych jest uzasadniony
  • czy nasza strona WWW jest odpowiednio przygotowana do oferowania usług turystycznych i hotelarskich w chwili obecnej
  • jaką konkretnie ofertę w serwisie WWW najczęściej odwiedzają klienci/goście – z jakiej strony najczęściej opuszczają dany serwis
  • czy newslettery, które jest wysyłany do odbiorców przynosi jakieś wymierne efekty
  • i wiele, wiele więcej

Analiza danych w turystyce to obowiązek

Odpowiedzi na powyższe, przykładowe zagadnienia stanowią podstawę planowania działań i rozwoju, nie tylko strony internetowej, ale niemal całej aktywności w internecie.
W praktyce analiza raportów dostępnych w Google Analytics staje się obowiązkowym zadaniem dla managera odpowiedzialnego za promocję, marketing lub sprzedaż w danym obiekcie hotelarskim bądź biurze podróży.

Więcej o tych zagadnieniach: