Facebook w turystyce – sprawdź kto jest Twoim fanem

Facebook w turystyce i hotelarstwie Posiadasz dużo fanów na Facebooku, ale nie klikają, nie angażują się w komunikację, która inicjujesz? Powodów takiej sytuacji może być wiele. Częściej winę ponoszą same biura podróży lub hotele, które w nieumiejętny sposób wykorzystują social media w swoich działaniach promocyjnych....

352

Facebook w turystyce i hotelarstwie

Posiadasz dużo fanów na Facebooku, ale nie klikają, nie angażują się w komunikację, która inicjujesz? Powodów takiej sytuacji może być wiele. Częściej winę ponoszą same biura podróży lub hotele, które w nieumiejętny sposób wykorzystują social media w swoich działaniach promocyjnych. Jednak brak aktywności użytkowników może wynikać także z ich naturalnych cech.

Dzisiaj Facebook skupia ponad 2 mld użytkowników na całym świecie. W Polsce jest to ponad 20 mln (więcej niż Onet.pl czy Wp.pl). I jest rzeczą naturalną, że tak duża grupa nie może być jednorodna. Oznacza to, że fani biur podróży, hoteli, pensjonatów muszą zachowywać się na stronach fan page’u w odmienny sposób. Poniżej znajdziesz 5 typów użytkowników mediów społecznościowych i mimo, iż badanie powstało na podstawie rynku amerykańskiego, to można założyć, że udział poszczególnych typów zachowania jest podobna do rynku polskiego.

Social media w turystyce

Jedna z propozycji typów fanów Facebooka to efekt pracy Steph Parker, która podzieliła ich następująco:

  • Potencjalny klient to fan zainteresowany biurem, hotelem, dzięki marketingowi szeptanemu lub działaniom związanym z kampanią reklamową. Ten typ oczekuje na komunikaty. I jeżeli przekazujesz interesujące, ciekawe informacje to prawdopodobieństwo, że stanie się klientem jest bardzo wysokie. W tym celu warto publikować np. materiały z życia firmy po to, by mógł poznać ją od kuchni i zacząć się z nią identyfikować.
  • Przyjaciel/Pracownik to wrażliwy typ użytkownika, który został naszym fanem tylko dlatego, że pracuje w tym samym biurze, hotelu lub jest życzliwą nam osobą, znajomym. Problem polega na tym, że wraz ze wzrostem liczby fanów na swojej stronie, jego zaangażowanie maleje, bo jego zdaniem nie jest już potrzebny.
  • Łowca Okazji. To przelotny fan, który zainteresował się fan pagem tylko ze względu na konkursy, promocje i gratisy, które są oferowane. Często ich działalność na stronie firmowej polega na wzięciu udziału w jednym konkursie z atrakcyjnymi nagrodami, poza tym ich aktywność praktycznie nie istnieje. Jeżeli chcesz utrzymać zaangażowanie takich fanów to najlepiej organizować częste ale drobne bonusy, np. bon ze zniżką, informacje o toczących się konkursach poza platformą Facebook.
  • Szczęśliwy Obozowicz. Fan, którego poszukują prawie wszyscy – często komentuje i lajkuje wpisy biura lub obiektu hotelowego, ceni i identyfikuje się z marką. Wynika to przede wszystkim z tego, że tematyka strony którą lubi odpowiada jego pasjom lub ma bardzo pozytywne doświadczenia, np. podróże egotyczne czy zabiegi SPA. Z fanpage czerpie inspiracje i wiedzę. Jak utrzymać jego zaangażowanie? Przede wszystkim nawiązuj dyskusje, pytaj o opinie i doświadczenia. Ważne, żeby również samemu być aktywnym i szybko reagować na ewentualne pytania ze strony takich fanów.
  • Fałszywy Przyjaciel to dwulicowy fan. Został nim by śledzić wpisy, kontrolować Twoją aktywność w social media, śledzić ofertę. Komentuje, jednak rozważnie i częściej negatywnie, aniżeli pozytywnie. Zdarza się, że z czasem polubi markę i stanie się okazjonalnym klientem. Jeżeli fan wyraża negatywne opinie spróbuj rozwiać jego wątpliwości, posłuż się przykładami i nie zniechęcaj się, musisz być pewny że Twoja odpowiedź jest satysfakcjonująca.
Więcej o tych zagadnieniach: